Jeśli współpraca, to tylko dobrze przemyślana


W dzisiejszych czasach korporacje dążą do tego, by być nie tylko widziane jako organizacje pro-społeczne i pro-środowiskowe, powierzające swój czas i pieniądze organizacjom charytatywnym, ale również dążą do zyskania „czegoś” w zamian za oferowaną przez nich pomoc.


Zmiana postawy

Na przestrzeni ostatnich lat zauważalna jest zmiana zaangażowania charytatywnego korporacji od podejścia czysto dobroczynnego skupionego na poczuciu odpowiedzialności w kierunku inwestycji społecznych (CSI), w przypadku których główny nacisk stawia się na realizację projektów zgodnych z obszarem działalności firmy i czerpanie obopólnej korzyści ze współpracy.

Obecnie specjaliści ds. CSR wybierają do współpracy te organizacje społeczne, z którymi będą w stanie nawiązać obopólnie korzystną relację.  Wartości i strategię rozwoju firmy realizują m.in. poprzez: przekazanie przez korporację środków pieniężnych na dany cel w zamian za otrzymanie od organizacji społecznej wiedzy eksperckiej z danej dziedziny.

Postaw na transparentność

Aby taka współpraca odniosła zamierzony cel obie organizacje muszą kierować się wspólnymi celami i motywami działania. Dla korporacji takim celem może być wzrost satysfakcji pracowników z wykonywanej przez nich pracy oraz poprawa relacji międzyludzkich pomiędzy nimi.

Aby osiągnąć sukces obaj partnerzy powinni w sposób całkowicie jasny komunikować swoją motywację i cele. Dawniej, firmy musiały dokonywać ostrożnych wyborów inwestycyjnych w obawie przed zarzutem o zbytnią komercyjność.

Ale czy powinny, jeśli udzielają wsparcia finansowego lub użyczają cennego czasu swoich pracowników? Poprzez transparentność co do własnych biznesowych motywacji można ukazać prawdziwe i długotrwałe oddanie celom społecznym. W dodatku, jeśli inwestycja przyniesie zwrot, CEO danej firmy będzie bardziej skłonny do ponownego przeprowadzenia transakcji.

Ponadto, większe organizacje lepiej radzą sobie z rozwojem kapitału ludzkiego, poziomem zaangażowania każdego z pracowników i monitorowaniem nabywania nowych umiejętności poprzez codzienną pracę.

Wolontariat natomiast najlepiej rozwinie się w organizacji, w której naczelną rolę odgrywa rozwój osobisty, podnoszenie satysfakcji z wykonywanej pracy i rozwój pozytywnych relacji między kolegami z zespołu.

Na koniec, firmy pragną ukazywać organizacjom pozarządowym ich rolę w tworzeniu pewnej większej całości.

Przykładem może być kooperacja St Basils (organizacja działająca na rzecz wyeliminowania problemu bezdomności wśród młodych ludzi w Anglii) z National Grid (firmy zajmującej się dostarczaniem prądu oraz gazu) polegająca na wsparciu wydarzenia „Sleep Out”, którego celem była zbiórka pieniędzy oraz zapobieganie rozprzestrzenianiu problemu bezdomności wśród młodych ludzi.

Dobrze się przygotuj

Organizację non-profit pragnące nawiązać współpracę z partnerem biznesowym powinny w pierwszej kolejności przeanalizować działania oraz profil potencjalnego partnera, ponieważ wysyłanie listów, e-maili bądź wykonywanie telefonów z prośbą o pomoc bez wcześniejszej analizy rynku będzie tylko stratą czasu i energii.

Podsumowując – organizacja non profit przed nawiązaniem kontaktu z potencjalnym partnerem biznesowym powinna odpowiedzieć na kilka pytań, które zweryfikują czy dana współpraca jest możliwa, mianowicie:

– Czy projekt jest skoncentrowany na takim problemie społecznym, który zainteresowałby daną organizację (zwróć uwagę np. na grupę odbiorczą, konsumentów oraz łańcuch dostaw)?

– Jaki będzie wpływ projektu na dany problem społeczny?

– Jaka będzie rola partnera biznesowego w danej akcji (nie myśl tylko o pozyskaniu dofinansowania, ale też wsparcia np. zasobami ludzkimi, bądź wizerunkiem firmy)?

– Jak będzie wyglądać wasza współpraca?

Przygotuj się dobrze zanim wystartujesz, a zainwestowany czas i wysiłek zwróci się wielokrotnie.