W dzisiejszych
czasach korporacje dążą do tego, by być nie tylko widziane jako organizacje
pro-społeczne i pro-środowiskowe, powierzające swój czas i pieniądze
organizacjom charytatywnym, ale również dążą do zyskania „czegoś” w zamian za
oferowaną przez nich pomoc.
Zmiana postawy
Na przestrzeni
ostatnich lat zauważalna jest zmiana zaangażowania charytatywnego korporacji od
podejścia czysto dobroczynnego skupionego na poczuciu odpowiedzialności w
kierunku inwestycji społecznych (CSI), w przypadku których główny nacisk stawia
się na realizację projektów zgodnych z obszarem działalności firmy i czerpanie
obopólnej korzyści ze współpracy.
Obecnie specjaliści ds. CSR wybierają do współpracy te organizacje społeczne, z którymi będą w stanie nawiązać obopólnie korzystną relację. Wartości i strategię rozwoju firmy realizują m.in. poprzez: przekazanie przez korporację środków pieniężnych na dany cel w zamian za otrzymanie od organizacji społecznej wiedzy eksperckiej z danej dziedziny.
Postaw na
transparentność
Aby taka współpraca
odniosła zamierzony cel obie organizacje muszą kierować się wspólnymi celami i
motywami działania. Dla korporacji takim celem może być wzrost satysfakcji
pracowników z wykonywanej przez nich pracy oraz poprawa relacji międzyludzkich
pomiędzy nimi.
Aby osiągnąć sukces
obaj partnerzy powinni w sposób całkowicie jasny komunikować swoją motywację i
cele. Dawniej, firmy musiały dokonywać ostrożnych wyborów inwestycyjnych w
obawie przed zarzutem o zbytnią komercyjność.
Ale czy powinny,
jeśli udzielają wsparcia finansowego lub użyczają cennego czasu swoich
pracowników? Poprzez transparentność co do własnych biznesowych motywacji można
ukazać prawdziwe i długotrwałe oddanie celom społecznym. W dodatku, jeśli
inwestycja przyniesie zwrot, CEO danej firmy będzie bardziej skłonny do
ponownego przeprowadzenia transakcji.
Ponadto, większe
organizacje lepiej radzą sobie z rozwojem kapitału ludzkiego, poziomem
zaangażowania każdego z pracowników i monitorowaniem nabywania nowych umiejętności
poprzez codzienną pracę.
Wolontariat
natomiast najlepiej rozwinie się w organizacji, w której naczelną rolę odgrywa
rozwój osobisty, podnoszenie satysfakcji z wykonywanej pracy i rozwój
pozytywnych relacji między kolegami z zespołu.
Na koniec, firmy
pragną ukazywać organizacjom pozarządowym ich rolę w tworzeniu pewnej większej
całości.
Przykładem może być
kooperacja St Basils (organizacja działająca na rzecz wyeliminowania problemu
bezdomności wśród młodych ludzi w Anglii) z National Grid (firmy zajmującej się
dostarczaniem prądu oraz gazu) polegająca na wsparciu wydarzenia „Sleep Out”, którego
celem była zbiórka pieniędzy oraz zapobieganie rozprzestrzenianiu problemu
bezdomności wśród młodych ludzi.
Dobrze się
przygotuj
Organizację
non-profit pragnące nawiązać współpracę z partnerem biznesowym powinny w
pierwszej kolejności przeanalizować działania oraz profil potencjalnego
partnera, ponieważ wysyłanie listów, e-maili bądź wykonywanie telefonów z
prośbą o pomoc bez wcześniejszej analizy rynku będzie tylko stratą czasu i
energii.
Podsumowując –
organizacja non profit przed nawiązaniem kontaktu z potencjalnym partnerem
biznesowym powinna odpowiedzieć na kilka pytań, które zweryfikują czy dana
współpraca jest możliwa, mianowicie:
– Czy projekt jest
skoncentrowany na takim problemie społecznym, który zainteresowałby daną
organizację (zwróć uwagę np. na grupę odbiorczą, konsumentów oraz łańcuch
dostaw)?
– Jaki będzie wpływ
projektu na dany problem społeczny?
– Jaka będzie rola
partnera biznesowego w danej akcji (nie myśl tylko o pozyskaniu dofinansowania,
ale też wsparcia np. zasobami ludzkimi, bądź wizerunkiem firmy)?
– Jak będzie
wyglądać wasza współpraca?
Przygotuj się
dobrze zanim wystartujesz, a zainwestowany czas i wysiłek zwróci się
wielokrotnie.
Źródło: www.konkordia.org.pl